söndag 17 april 2011

Hitta Violet Park

Författare: Jenny Valentine
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: Atrium
År: 2011
Sidor: 204
Läsguide

"Jag träffade Violet efter att hon hade dött, men det hindrade mig inte från att lära känna henne."

Att sextonåriga Lucas Swain får upp ögonen för Violet Park är en ren slump. Han snubblar in på en taxistation och där står hon på en hylla, död i en urna. Hon har blivit kvarglömd i en taxi för många år sedan och ingen har hört av sig och saknat henne. Lucas kan inte släppa tanken på Violet och plötligt börjar dessutom hennes namn dyka upp på alla möjliga, och omöjliga, ställen. Alla verkar ha känt henne och kanske är hon en viktig ledtråd i det största mysteriet i Lucas liv, nämligen hans pappa som är spårlöst försvunnen.

Jag gillar handlingen i boken och tycker att den var rolig och lättsam och lite lagom vriden på ett sätt som jag gillar. Det var dock ingen bok som jag fastnade för helt och jag vet egentligen inte riktigt varför. Kanske att den var lite för pratig och spretig för min smak? Eller kan det ha med översättningen att göra? Jag brukar älska den här typen av böcker, hur som, och kommer nog att läsa Jenny Valentines andra bok som översätts till svenska: Trasig soppa. Och galet bra med läsguide till boken! Tror absolut den passar bra som gruppläsning och i bokcirklar.

Påminner om: lite samma stil som Justin Case och Extremt högt & otroligt nära.

Typ av bok: uHce


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Enligt O
Fru E:s böcker
Ge oss boken!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails