måndag 21 mars 2011

Justin Case

Författare: Meg Rosoff
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: Pocketförlaget (Tidigare utgiven på Brombergs)
År: 2010 (2006)
Sidor: 243

Oj! Det här var verkligen en skum bok som gav mig en hel del frågetecken... Boken handlar om en kille som heter David Case. En dag är hans lillebror på väg ut genom fönstret och räddas av David i sista stund. Han inser då att Ödet har siktet inställt på honom och för att lura Ödet väljer han att försöka bli en ny person. Han döper om sig till Justin, byter klädstil, flyttar hemifrån och börjar springa. Han får snart sällskap av en hund som nästan ingen annan ser, men hans nyfunna vän Peter kan i alla fall se den och är en av de få som begriper sig på Justin. Farorna lurar ständigt om hörnet och frågan är om man kan lura Ödet med så enkla medel som Justin tar till.

Boken är helt klart en galen resa som kräver sin läsare. Den ständiga frågan är vad som är verkligt eller ej och hur det står till med Justins mentala hälsa. Jag gillar delar av boken och gillar verkligen slutet, men i det stora hela var detta ingen bok för mig.

Påminner om: Den får mig att tänka på Gömstället av Holman som jag också läser just nu.

Typ av bok: uHce


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Addikoko
Bokhora
Dagens bok
Hyllan
Pocketblogg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails