torsdag 31 mars 2011

Gömstället

Författare: Felice Holman
Originalspråk: engelska
Översättare: Birgitta Gahrton
Förlag: En bok för alla (tidigare Sjöstrands förlag)
År: 1988
Sidor: 121

Aremis Slake är 13 år. Han har ett hårt liv då han blir mobbad i skolan och bor hos sin faster som slår honom. En dag när mobbarna går för långt flyr Slake ner i New Yorks tunnelbana där han lever i 121 dagar.

Jag tycker om boken som känns som en verklighetstrogen bild av hur det kan vara att leva i en tunnelbana. Boken skildrar Slakes med- och motgångar och jag kan verkligen leva mig in i hur Slake känner det. Boken är ganska tunn, men hoppar en del i tid, har en parallell historia och beskriver Slakes tankar på ett symboliskt sätt, vilket inte gör den helt lättläst. Jag har haft den som gruppläsning med en sexa och det fungerade bra. Det finns en hel del att diskutera och det märks inte att boken är skriven redan 1974.

Typ av bok: uHce

6 kommentarer:

Eric Haraldsson sa...

Finns det en koppling mellan antalet sidor och antalet dagar i tunnelbanan, eller är det ett sammanträffande?

Sandra sa...

En av eleverna påpekade det också! Inget jag själv tänkte på så det är sånt som är kul med gruppläsning. =) Vet inte om det är ett sammanträffande eller ej. Hade varit kul att se om originalet på engelska också har 121 sidor.

Sandra sa...

Det är dock ingen tydlig koppling (så att kapiteln heter dag 5 osv) och en del av handlingen utspelar sig före och efter de 121 dagarna.

Sandra sa...

Lånade hit den inbundna svenska versionen för att se om omslaget var det samma. Det var det. Sidorna var dock inte lika många. 109 istf 121, så det var nog ingen baktanke med sidantalet, eller hade baktanken gått svenska förlaget förbi. Jag får se om det engelska originalet kommer i min väg någon gång.

Anonym sa...

Eeeeh dog han?

Sandra sa...

Bäste anonym - Läs boken så får du veta. :)

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails