lördag 19 mars 2011

Cirkusflickan

Författare: Camilla Lagerqvist
Förlag: R&S
År: 2010
Sidor: 240
Smakprov

När jag var liten drömde jag om att bli en cirkusprinsessa. Jag tvingade pappa att spänna upp en lina mellan två träd för att jag skulle kunna öva och insåg snabbt att det krävdes på tok för mycket träning för att det skulle vara lönt att fortsätta. Det gick betydligt lättare att bara drömma sig bort och försvinna till min romatiska bild av det fria ciruslivet. Hade Cirkusflickan kommit ut då istället för nu hade jag helt klart slukat den, även om boken säkert hade rubbat min glamorösa bild av cirkuslivet.

Boken tar sin början i Sverige 1917. Ellen är sex år och säljs av sin mamma till en cirkus. Hon tränas hårt för att bli vig och kunna gå på lina. Hon tänker till en början mycket på sin mamma och varför hon sålde, men med tiden blir minnena svagare. Vad Ellen inte vet är att mamman, under åren som går, skickar många brev till henne utan att Ellen får dem från den barska cirkusdiriktörskan Madame Zenitha. Isället tror Ellen att hennes mamma helt glömt henne.

Boken myllrar av cirkusliv! Tält som ska resas, den hårda träningen, akrobater och skäggiga damer, applåder, intriger mellan artisterna och allt annat som kan tänkas höra cirkuslivet till för nästan hundra år sedan. Jag tyckte om boken även om den var lite seg på sina ställen. Det är ingen tydlig intrig i boken (om man bortser från den förlorade mamman) som för handlingen framåt utan istället många små händelser. Författaren försöker bygga upp lusten att läsa vidare genom att avsluta en del av kapitlen med en cliff hanger: "Min förtvivlan hade kunnat fortsätta ett långt tag framöver om det inte hade inträffat en händelse som skulle förändra livet för oss alla." (s. 142) och liknande. Vill man ha en rysligt spännande bok ska man välja något annat. Vill man däremot ha en verklighetstrogen skildring av (cirkus)livet på tjugotalet så är den perfekt!

Och så måste jag ju bara omnämna omslaget. Ljuvligt! Det drar verkligen blicken till sig.


Typ av bok: Hcg


Bokbloggar som har skrivit om boken:
BokLus 
Bokomaten
Böcker kan ta dig vart du vill!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails