lördag 12 mars 2011

Hej och tack för ingenting

Författare: Måns Gahrton
Förlag: Berghs
År: 2011
Sidor: 134

Elsa är sexton år och trött på sitt liv. Hon har postat ett avskedsbrev till sin mamma och står beredd att hoppa från ett stup i Kalmar. Hon blir avbruten av en liten kille som heter Sigge. Han övertalar henne att följa med honom istället. De ger sig av på en galen resa tillsammans för att försöka stoppa mamman från att läsa brevet och helst hitta Elsas förlorade pappa någonstans på vägen.

Detta är en väldigt snabbläst bok och kanske lite för kort och snabb för att helt fånga mig. Jag gillar idén till boken men känner att jag aldrig riktigt lär känna Elsa och Sigge, vilket gör deras beteenden lite märkliga och mina frågetecken lite väl många. Slutet känns dessutom lite väl för kort och snabbt. Jag tror absolut att en hel del i typ femman till åttan kommer att gilla boken och det var lite extra kul att boken utspelar sig lite häromkring (Lessebo och Växjö), om än bara på några sidor och mest bara till ortnamnet. Ingen storfavorit men en helt okej bok och den andra boken denna veckan som handlar om en smått otrolig resa genom Sverige.

Påminner om: en lightversion av Janis den magnifika även om jag inte tror att de tilltalar samma typ av läsare. 

Typ av bok: uHc


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Barnboksprat

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails