söndag 20 mars 2011

Kometen kommer

Författare: Tove Jansson
Uppläsare: Mark Levengood
Antal CD: 3 stycken
Tid: 3 timmar
Förlag: Bonnier Audio
År: 2007
Serie: Mumin

Jag bestämde mig ju för att läsa om Muminböckerna i år och kom på den förträffliga idén att lyssna på dem istället så nu följer Mark Levengoods röst mig när jag går till bussen på morgon, vilket gör att jag ler stort. Kanske inte så mycket åt Mark som åt den förträffliga historien Kometen kommer, men ändå.

Det är sommar. Sniff har hittat en fin grotta och en ljuvlig liten kattunge som han önskar kan bli hans. Plötsligt kommer dock stormen och med den ett märkligt rött sken på himlen. Det ryktas om en komet och med den jordens undergång! Mumintrollet och Sniff ger sig ut på ett äventyr för att ta reda på mer om kometen som ständigt verkar närmar sig Mumindalen. Sniff tänker dock mest på grottan och kattungen och fast han vill hålla katten hemlig kan han inte låta bli att nämna den för alla de möter, och de möter ganska många på sin färd. Mest betydelsfullt för Mumintrollet är nog mötet med Snorkfröken och hennes bror Snorken. Till en början är han tveksamt inställd men faller snart pladask för den söta fröken med lugg och fotring.

Jag älskar Mumin-böckerna och tycker absolut det är böcker man kan läsa i alla åldrar och mest får man nog ut av dem som vuxen. Karaktärerna är underbara och man kan lätt känna igen sig i en rad av dem... Mark Levengood gör dessutom en bra och medryckande inläsning. Ska genast börja på Trollkarlens hatt.


Typ av bok: CD-bok (Hcf)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails