lördag 5 mars 2011

Johnny Kemps återkomst

Författare: Keith Gray
Originalspråk: engelska
Översättare: Helena Olsson
Förlag: Argasso
År: 2010
Sidor: 86

Det var Dan som fick översittaren Johnny Kemp avstängd från skolan. Nu är det dock dags för Johnny att komma tillbaka och alla vet vad som kommer att hända - Johnny kommer att hämnas rejält. Dan försöker få hjälp av sin mamma och lärare men ingen är pigg på at hjälpa honom. Vad ska han göra?



Detta är ännu en Argassobok med lite skum moral. Kanske är jag för präktig men jag vet inte riktigt vem jag ska sätta boken i handen på. Slutet är väldigt oväntat men på ett negativt sätt.

Saker som stör mig (med risk för spoiler) är att:
Ingen vuxen verkar reagera.
Dan verkar vara en reko kille och sen går emot alla sina principer och handlar helt orationellt i slutet.
Sensmoralen verkar vara att våld löser allt och är enda vägen till respekt.
Jag aldrig får veta vad Johnny hade gjort för att bli avstängd.

Författaren vill att läsaren ska fundera på vad han/hon skulle göra i Dans ställe. Jag hade inte gjort som Dan, kan jag hur som avslöja.

Påminner om: De laglösa handlar också om hämnd och bristen på civilkurage.

Typ av bok: Sluka Lätt (uHce)


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Biblanbloggen
Böcker kan ta dig vart du vill!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails