onsdag 27 april 2011

Prins Charles känsla

Författare och illustratör: Liv Strömquist
Förlag: Galago
År: 2010
Sidor: 132
Liv Strömquists hemsida.

I Prins Charles känsla redogör Liv Strömquist för en rad teorier om varför normen för parrelationer ser ut som de gör idag. Med hjälp av ett gäng olika forskare visar hon på ett humoristiskt och lättbegripligt sätt hur relationen mellan kvinnor och män har förändrats genom historien. Hur kommer det sig att det är så viktigt att vara sin partner trogen? Har män verkligen en starkare sexdrift och var synen på sex och kärlek en annan på 1700-talet än vad den är idag?

Jag gillar boken starkt och känner att jag lärde mig en hel del nytt. Bra grepp med en faktabok i serieform och att Liv Strömquist gör källhänvisningar om man vill djupdyka i någon av teorierna. Jag håller inte med om allt i boken och ibland kändes den lite väl radikal för min smak. Det är nog galet lätt att bli lagom trött på män i allmänhet och heterosexuella, monogama parförhållanden i synnerhet när man läser boken.


Typ av bok: serie (Hci)

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Bokhora (klicka på bilden i inlägget för att kunna läsa texten)
Its all vintage

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails