måndag 11 april 2011

Stolthet och fördom och zombier

Författare: Jane Austen och Seth Grahame-Smith
Illustratör: Philip Smiley
Originalspråk: engelska
Översättare: Sara Carlsson
Förlag: Månpocket
År: 2010
Sidor: 315

Stolthet och fördoms-historien har fått påhälsning av ett helt gäng zombies som irrar omkring längs med vägarna. Som tur är har Bennet-systrarna tränats i stridskonst i Kina och kan därför med lätthet tampas mot dem.

Detta är nog en av de sämsta böcker jag någonsin läst, baske mig! Hade det inte varit för att det var en bokcirkelbok så hade jag aldrig tagit mig igenom den. Jag har dock inte läst originalet och kanske hade jag gillat den bättre då? Är dock inte speciellt säker (även om de två som läst originalet var de som gav högre betyg än en etta, så kanske). Vi enades om att om man nu ska dra in ett gäng zombies i berättelsen så bör man göra det ordentligt. Som det är nu är de bara instoppade här och där och håller sig mest på vägarna. Några av bokens karaktärer borde ha förvandlats så det blev lite större skillnad från grundhistorien.

Det verkar som Seth Grahame-Smith har sutti med originalet och sedan klistrat in lite zombies och ninjor här och där (och ev. plockat bort några stycken). Översättningarna till svenska skilde sig dock åt, så troligtvis är det den svenska översättaren Sara Carlsson som har lagt mest tid på verket (om man bortser från Jane Austen).

Kortfattat: inte min typ av humor, för lama och omotiverade zombies, för lite skruvat (och skruvat åt fel håll). En ordentlig sågning från min sida, helt enkelt.


Bokcirkelbetyg: S1 P3 E1 R2 = 1,75

Typ av bok: vuxenbok (Hce)


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Dagens bok
Mathias Engman
Pocketblogg
Saras perspektiv

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails