lördag 21 maj 2011

Sjung för mig pappa

Författare: Stefan Casta
Illustratör: Staffan Gnosspelius
Förlag: Opal
År: 2011
Sidor: 32

Jordan är en liten fågelunge som vägrar äta. Han saknar sin pappa som har flyttat till en annan holk och sitter där och sjunger hela dagarna istället för att vara hos Jordan. Jordans mamma Felicia är helt förtvivlad och släpar hem det ena efter det andra till honom. Varken flugor, maskar eller fisk hjälper. Jordan vägrar helt enkelt att öppna näbben.

Jag älskar illustrationerna i boken även om jag inte är helt säker på att målgruppen är lika förtjust. Jag förstår Stefan Castas symboliska idé med boken, men jag tycker att historien är lite hoppig på något sätt. Kanske att texten är lite för kort? Det är även lite förvirrande med namnen. Det gäller att vara fokuserad för att hänga med på att Felicia och mamman är samma samt Fredrik och pappan. Är det någon mening med att namnge fåglarna och oftast kalla dem vid namn? Den kursiva stilen gör dessutom boken svår att läsa själv för barnen. Det kan i och för sig vara en vinst, med tanke på att det säkert är en bok som kan sätta igång en bra diskussion mellan barn och förälder.

Typ av bok: bilderbok (Hcf)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails