onsdag 6 juli 2011

Fallet med de försvunna böckerna

Författare: Ian Sansom
Originalspråk: engelska
Översättare: Öyvind Vågen
Förlag: Massolit
År: 2011
Sidor: 324
Serie: Första boken om Israel Armstrong

Israel Armstrong har äntligen fått jobb som bibliotekarie! Han får förvisso lämna London för den irländska landsbygden, men det kändes som en uppoffring han är beredd att ta. I alla fall ansåg han det innan han anländer och inser att biblioteket är stängt och alla böcker stulna. Tanken är att han istället ska rusta upp en fallfärdig gammal bokbuss och börja sin tjänst med att hitta alla de femtontusen volymerna som är puts väck. Det mesta går emot honom och då han har slut på både pengar och egna kläder kan han bara hoppas på den ganska speciella lokalbefolkningens förbarmande.

Jag hittade boken av en ren slump i bokaffären och kände, efter att ha läst baksidetexten, att det var en bok jag verkligen ville läsa. Jag gillar böcker om bibliotek, böcker och Irland. Tre stora pluspoäng redan innan jag hade börjat läsa alltså. Jag var dock inte helt såld på det något pastelliga omslaget och en aningens skeptisk sedan tidigare till översättaren, men antingen var han mindre stressad denna gång eller är Massolit bättre på att korrekturläsa för jag har inte lika mycket att anmärka, även om en del fel finns.

Jag gillade själva historien men misstänker att den som läser boken i tron att det ska vara en rafflande deckare kommer att bli galet besviken. Böckerna är i och för sig försvunna och Israel letar efter dem och misstänker både den ena och den andra, men det är mer en lättsam rolig bok en mysterium, vilket för övrigt passar mig bra.

Jag tror boken hade blivit bra som film. Det är mycket situationskomik i berättelsen och jag hade nog skrattat mer om det var film än vad jag gjorde nu. Dessutom skulle jag verkligen vilja se alla de galna karaktärerna. Den påminner mig lite om stämningen i filmen Lottomiljonären, vilket är en film jag gillar.

Kortfattat, en bok som föll mig i smaken och jag hoppas att fler böcker av Ian Sansom kommer att översättas till svenska.


Typ av bok: Hce


Andras tankar om boken:
Bibliotekarien läser
Enbokcirelföralla
Gröna ögon
Hyllan
Sladdertackans bokblogg
Zachan

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails