söndag 3 juli 2011

Roseanna

Författare: Maj Sjöwall och Per Wahlöö
Förlag: Norstedts
År: första uppl. 1965
Sidor: 201
Serie: Första boken om Martin Beck

Ett okänt och naket kvinnolik hittas i vattnet. Martin Beck och hans kollegor har inte mycket att gå på. Spåren leder dock snabbt mot kryssningsfartyget Diana. Kan mordet ha skett på båten?

Jag har inte läst något av Sjöwall och Wahlöö tidigare, och om sanningen ska fram, knappt några (vuxen-)deckare överhuvudtaget. Jag har liksom trott att deckare inte riktigt är min grej, men efter att ha läst denna misstänker jag att jag har fel. Detta var ju riktigt spännande!

Okej, i början var det lite segt. Det livades dock upp av tidsresan till sextiotalet. Jag gillade alla ålderdomliga ord och företeelser (hatt, för att inte tala om damasker, var galet mycket vanligare än idag). Och även om boken utspelar sig för snart femtio år sedan så känns den likväl långt ifrån förlegad. Jag kan ju inte riktigt jämföra med "dagens deckare" men denna var helt klart i min smak och jag kommer absolut fortsätta att läsa fler böcker i serien.

Gillar dessutom omslagen till de, förhållandevis, nyutgivna pocketutgåvorna! Har dock bara sett på bild. Läste själv e-boken.


Typ av bok: Hc, deckare


Andras tankar om boken:
Käckare deckare

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails