söndag 27 januari 2013

Den mystiska besökaren

Författare: Gunilla Banks
Illustratör: Boel Werner
Förlag: LL
År: 2008
Sidor: 96
Typ av bok: Sluka lätt (Hcg)

Detta är en av de där böckerna på biblioteket som aldrig blir utlånad. Jag tror att det mest beror på att framsidan inte lockar och att jag inte har läst den och således inte har pratat om den något. Jag har dock hela tiden haft i bakhuvudet att det är en bra bok då P läste den när den kom och sa det. Nu har jag äntligen tagit tag i mig själv och läst den själv också.

Boken tar sin början på julafton där Sigrid och mamma sitter och väntar på att pappa ska dyka upp och de blir mer och mer oroliga. Till slut hör han av sig och det visar sig att han inte har varit med om en olycka, som Sigrid och hennes mamma befarade utan han har helt enkelt bestämt sig för att flytta hem till en ny kvinna - på självaste julafton! Sigrids värld rasar samman och som det inte vore nog berättar hennes mamma att det inte är första gången. När Sigrid var tre år fick hon en halvbror som heter Erik, men den gången valde pappa att stanna hos dem. Denna gången valde han någon annan.

Sigrid blir besatt av tanken på sin halvbror och lyckas, med hjälp av mamma, te reda på vart han bor. Av en slump får hon tag i nyckeln till lägenheten och när ingen är hemma smyger hon sig in. Men den stora frågan är: vill Erik ha en syster?

En spännande och känslosam historia om att ha skilda föräldrar och plötsligt få veta att man har ett halvsyskon! Vartannat kapitel är ur Sigrids synvinkel och vartannat ur Eriks, vilket gör att man känner med dem båda och ibland får man berättat exakt samma händelse ur bådas synvinkel. Jag gillar boken och ska nu försöka marknadsföra den lite bättre...

Påminner om: samma tema som Den osynliga av Lise Indahl och Vitas hemlighet.


Andras tankar om boken:
Jennys barnboksblogg

1 kommentarer:

prickiga paula sa...

Jag brukar säga att det är min "fulaste" favorit bok. Gillar den riktigt mycket också men det tog lång tid innan jag läste den också pga omslaget.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails