torsdag 24 januari 2013

Språkresan

Författare: Mats Berggren
Förlag: Alfabeta
År: 2011
Sidor: 160
Typ av bok: ungdomsbok (uHc)

På sommarlovet mellan åttan och nian åker Max på språkresa i tre veckor till Whalebone Bay i England. Redan på planet dit spanar han in två killar som han känner att han vill hänga med. De börjar direkt snacka men det visar sig att de tillhör en lite hårdare värld än den Max är van vid. Hemma spelar han mest WoW hela dagarna men Leo och Simon verkar vana vid att dricka öl, snatta och till och med slåss. Max försöker spela med som om det är även hans vardag och är betydligt tuffare än han är hemma i Sverige.

Tillsammans med sina nyfunna vänner lär han känna tre lokala tjejer och blir förälskad i Cate, som även hon lever ett annat liv än Max och verkar bära på en och annan hemlighet... Det blir, helt klart, en resa som förändrar Max syn på livet och hur han lever det.

Jag både gillar och ogillar den här boken.

Gillar:
  • Den var snabbläst och hade korta kapitel.
  • Snyggt omslag!
  • Den var spännande och jag var hela tiden intresserad av vad som skulle hända. Historien var så uppbyggd att man tidigt visste att "något" skulle hända. 
  • Jag läser på tok för få böcker med killar som huvudperson. 
  • Det är rätt mycket engelska i boken, men helt klart skrivet på ett sådant sätt att man lätt hänger med i dialogerna även om man inte är så bra på engelska. Smart!
  • Den kändes modern med WoW, facebook osv. Är dock sånt som snabbt får den att kännas gammal om några år.
  • Viktigt ämne!


Ogillar:
  • Jag läste den med mina F-6-glasögon och det är ingen bok jag kommer att köpa in till min skola. Hade jag jobbat på högstadiet eller gymnasiet hade den nog hamnat i kundkorgen.
  • Den känns rätt klyschig i språket. Tjatas mycket om hur han drunkar i hennes ögon och hur hennes leende lyser upp osv. Det är ju i och för sig tänkt att boken ska ge sken av att vara skriven av huvudpersonen och därför är säkert språket simplare för att ge rätt känsla. 
  • Även handlingen kändes lite väl förutsägbar och klassisk. 


Kortfattat en helt okej bok som jag tror kan vara bra för boksamtal på högstadiet. Kanske något att köpa in som gruppläsning/klassuppsättning för högstadieskolor nu när den snart kommer i pocket?



Andras tankar om boken:
BokLus
Kulturdelen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails