fredag 25 januari 2013

Det stora piratiska dundersmällkalaset & Bibliotekarien och rövarna

Författare: Margaret Mahy
Illustratör: Quentin Blake
Originalspråk: engelska
Översättare: Jadwiga P. Westrup
Förlag: En bok för alla
År: 1988 (original: 1978)
Sidor: 72
Typ av bok: två korta noveller

Bibliotekarie som jag är har jag gått och småsneglat på denna bok i många år, men av något oförklarlig anledning aldrig tagit mig tid att läsa den. Rätt fånigt, med tanke på hur få sidor det är i den. Nåväl. Nu är den läst och jag inser att den har åldrats med råge och inte alls levde upp till mina förväntningar.

Den lilla boken består alltså av två korta historier. Den första handlar om en stad som vimlar av rastlösa pirater som hoppas på att det snart ska bli dunderfest. Det är dock inget man bara ordnar utan ett piratiskt dundersmällskalas måste vara stulet. En avdankad pirat nässlar sig in hos en nyinflyttad familj som barnvakt och det är uppenbarligen tillräckligt mycket stuleri för att han ska kunna bjuda dit alla pirater i trakten.

I den andra novellen blir stadens bibliotekarie kidnappad av rövare som kräver lösensumma. Medan kommunalrådet funderar över vilket konto dessa pengar ska dras blir rövarna sjuka och bibliotekarien lär dem att uppskatta värdet av en god historia genom högläsning. Innan kidnappningsdramat är över har hon blivit riktigt god vän med rövarbandet.

Jag skulle bli mäkta förvånad om dessa historier roar något barn (eller vuxen) av idag. Grundhistorierna i sig är det väl inget större fel på men nu är de väldigt korta och avhuggna och språket känns rätt gammalt. Nä. Ingen favorit trots bibliotekstemat i den sista novellen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails