söndag 13 januari 2013

Slott och sammanbrott

Författare: Ros Asquith
Originalspråk: engelska
Översättare: Annika Ruth Persson
Förlag: Kabusa
År: 2011
Sidor: 168
Serie: Författardrömmar 1
Typ av bok: Hcg

Denna bok har jag gått och klappat på en hel del på biblioteket för det fina omslaget och "författardrömmar" lät som en serie som jag själv verkligen hade velat läsa på högstadiet eller gymnasiet. Jag har haft möjlighet att klappa på den en hel del för den har varit förvånansvärt svårutlånad. Uppenbarligen har eleverna inte samma smak som mig denna gång.

I boken får man lära känna Cordelia. Hon har en faster som är etablerad författare och det är Cordelias högsta dröm att bli som henne. Boken har en rad parallellhandlignar och dessutom en parallellhistoria. Den handlar om vad Cordelia känner inför att börja en ny skola utan sina vänner, hur hennes kompis Callum misstänker att hans pappa är otrogen samt Cordelias försök att vinna skolans novelltävling med sin romantiska riddarroman "Ringarnas dam", som man får läsa stora delar av.

Kontentan är väl att boken är lite lätt rörig och kräver sin läsare, men jag gillar konceptet med skrivtips osv och Cordelia är rätt charmig. Nu ska jag börja klappa på del två istället. Kommer nog ta ett tag innan jag unnar mig läsning av den.


Andras tankar om boken:
Bokhyllan
Mittimellan

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails