måndag 18 februari 2013

Darling Jim

Författare:Christian Mørk 
Originalspråk: engelska 
Översättare: Anna Troberg
Förlag: Pocketförlaget (original: Lind & co)
År: 2008
Sidor: 333
Typ av bok: vuxenbok


Detta var mitt bidrag till bokcirkeln denna gång. Jag hade väldigt svårt att välja, men insåg att detta var en bok jag nog inte skulle läsa på egen hand. Dessutom verkade den ha rätt invecklad handling, vilket innebär att det brukar finnas ett och annat att diskutera kring.

I bokens början får en nyfiken brevbärare syn på ett lik genom brevinkastet. Det ska visa sig vara en kropp av tre och polisen står frågande till vad som har utspelat sig i huset. Två av liken är systrar och systerdöttrar till husets ägare, som är en av de döda. Systrarna verkar ha varit inlåsta och svultit till döds.

Historien anses olöst till en annan nyfiken brevbärare råkar hitta den ena systerns dagbok bland försändelserna som saknar addresat på postkontoret. Nyfikenheten tar överhand och snart faller några pusselbitar på plats, men för att förstå mer krävs det att brevbäraren ger sig iväg på en resa. Han förstår dock väldigt snart att den märkliga främlingen Jim, som mystiskt dök upp i det lilla samhället, helt klart har mer än ett finger med i spelet...

Blir en liten plus- och minuslista:

+
spännande och på gränsen till bladvändare
utspelar sig på Irland! Räcker för att få pluspoäng från mig.
genreövergripande: lite deckare, lite fantasy, lite thriller och lite sliskig kärleksroman
intressant att författaren fick idén genom en sann historia
mycket att diskutera

-
de övernaturliga inslagen var betydligt mindre än jag hade trott och hoppats på
inte helt nöjd med slutet
några "luckor" i tänket som författaren hade kunnat göra snyggare

Påminner om: min mamma blandade ihop den med Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho, vilket jag delvis kan förstå. Båda handlar om en mystisk främling som kommer till en liten by och vänder upp och ner på folks invanda tankar.

Betyg:
S3 E4 P4 K4 R4 (om jag minns rätt)


Andras tankar om boken:
Boktimmen
Bokvalen
En bok om dagen
Erikas bokprat

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails