torsdag 28 februari 2013

Molly & Sus

Författare och illustratör: Klara Persson
Förlag: Urax
År: 2012
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok

Redan när Molly och Sus föds så sitter de ihop i sina flätor. Det är ganska besvärligt. De kan inte ta på sig en tröja och när de ska cykla måste de cykla exakt lika fort. När de borstar tänderna slår deras armar emot varandra hela tiden och till slut får Sus nog!

En bok som bra beskriver hur det är att ha en tvilling, eller för den delen en nära relation till vem som helst som man försöker bryta sig loss från. Jag gillar budskapet och historien men är inte överförtjust i illustrationerna. De är inte riktigt min stil, men jag är ju en sån som älskar massor med färg och plåttriga detaljer.

Boken har vunnit det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen som årets bäste bilderbok 2012 och vinnare av Slangbellan för årets bästa debut.

När jag letade runt efter andra som skrivit om boken hittade jag detta mystiska inlägg. Även om det är lite svårt att läsa texten på fotona så ser jag ju att det är svenska MEN det är ju inte samma illustrationer som i boken jag har läst?! De två första och den sista är inte med. Är detta en förutgåva eller? Dagens gåta, hur som.



Andras tankar om boken:
Barnboksprat
barn&ungdomsbokbloggen
Boktjuven
Bokunge
Dagensbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails