onsdag 20 februari 2013

Familjen Sömnlösing

Författare: Karina Wolf
Illustratör: Bröderna Hilts
Originalspråk: engelska
Översättare: Lennart Hellsing
Förlag: BC
År: 2013
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok

När familjen Sömnlösing flyttar tolv tidzoner bort har de svårt att ändra sin dygnsrytm. De bara somnar på sina jobb och i skolan och inser snart att det inte finns någon anledning att kämpa emot: lika bra att bli en familj som är vaken om natten istället! Livet är egentligen inte så annorlunda, men ett och annat upplever de om natten som de inte hade gjort om dagen.

Ljuvliga illustrationer men jag hade nog velat ha lite mer ut av texten och handlingen. Dessutom stör jag mig lite på ordet Sömnlösing som är lite lagom tungvrickande att säga. I original heter de The Insomniacs och jag förstår att Hellsing har gjort det bästa av situationen, men för mig känns det ändå lite krystat. Kanske är det faktiskt en bok som jag hellre hade sett som film? Efter att ha sett trailern anar jag nästan det:





Andras tankar om boken:
Bokunge
Smp
SvD

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails