tisdag 26 februari 2013

Vinter i vildmarken

Författare: Gary Paulsen
Originalspråk: engelska
Översättare: Reine Mårtensson
Förlag: Richters
År: 1996
Sidor: 154
Serie: ett alternativt slut till Yxan
Typ av bok: Hcg

Enligt förordet till boken var många läsare missnöjda med slutet i Yxan och Paulsen bestämde sig därför att göra ett nytt slut där Brian även får kämpa mot vinterns vedermödor. Bandet har således rullat tillbaka en dag eller två och Brian blir sakta medveten om kylan. Han inser snabbt att det är en helt annan värld i skogen om vintern än om sommaren. Kan han klara sig?

Jag tycker väldigt mycket om Yxan och Vinter i vildmarken följer till stor del samma upplägg.  I Vinter i vildmarken är det mer överlevnad och mindre hemlängtan. Yxan var mer spännande, men det kan också ha att göra med att jag läste båda rätt snabbt efter varandra och var lite trött på konceptet. Nu kunde ju redan Brian en hel del och behövde mest tänka ett steg längre för att omvandla kunskaperna till vinterförhållanden.

Gillar dock konceptet med ett alternativt slut! För mig räckte det nog med Yxan men jag gillar att fortsättningen finns och är glad att jag har läst den. Hade det varit en bok som var dubbelt så tjock hade jag gillat den men nu kändes det mest utdraget.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails