onsdag 20 februari 2013

En himmel för Elliott

Författare: Katarina Danielsson
Förlag: W&W
År: 2005
Sidor: 196
Typ av bok: vuxenbok

Elsa och Elliott är tvillingar och oskiljaktiga under uppväxten. När de blir äldre märker de dock av skillnaderna; medan Elliott är rastlös och reser runt i världen stannar Elsa hemma och känner sig halv utan sin bror och längtar efter de korta perioder han kommer tillbaka hem.

När Elliott drastiskt förolyckas blir Elsa ännu mer inbunden och känslokall. Hon känner sig inte helt levande utan sin bror men märker att hon fortfarande har viss kontakt med honom, fast han är död. Hon märker dessutom att det finns sidor hos sin bror hon alls inte kände till. Boken skildrar Elsas liv efter olyckan, hur åren går fast hon inte riktigt är där.

Denna bok har jag känt till sedan den kom, ungefär. Jag minns att jag läste ett boktips om den när jag pluggade till bibliotekarie och blev nyfiken, några år senare insåg jag att det fanns två böcker med nästan samma omslag och för en tid sedan råkade jag snubbla över den på en loppis och slog till.

Det är en fin och känslosam bok (trots Elsas brist på känslor, många gånger). Jag hade inte läst något om den innan jag läste (Det jag läste för massor av år sedan om den hade jag så klart förträngt) och blev därför lite överraskad av det rafflande slutet. Kändes lite oväntat och väl stort då allt annat hade varit rätt vardagligt i boken. Spännande var det, hur som, och en bok jag verkligen sträckläste. En riktigt fin bok om vad som händer de närstående när en person plötsligt rycks bort. Rekommenderas!



Andras tankar om boken:
Annas bokhylla
dagensbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails