torsdag 21 mars 2013

Den magiska kitteln

Författare: Adam Blade
Illustratör: Steve Sims
Originalspråk: engelska
Översättare: Birgit Lönn
Förlag: Berghs
År: 2013
Sidor: onumrerat men 126 enl förlagssidan
Serie: Beast Quest
Typ av bok: Hcf "välj ditt öde"

Denna typ av bok vet jag var populära "förr i tiden", typ på åttiotalet. Det gavs inte ut alltför många på svenska (vad jag vet) och jag vet att konceptet var lite skiftande. Några hade väl tärningar osv. Nåväl. I denna bok handlar det dock om att göra val och beroende på ditt val får du läsa nästa kapitel i historien på en annan plats i boken.

På bokens baksida står följande:

Och redan efter att ha läst introt på äventyret ska du bestämma om du vill leta igenom slottets fängelsehålor tillsammans med Tom eller söka igenom slottets omgivningar tillsammans med Elenna i jakt på den onda Malvel. Vad som händer där efter finns det, som sagt, en mängd olika svar på, beroende på vilka val läsaren gör.

Det är första gången jag testar detta koncept och det var kul! Hade gärna sett detta fast i en lite mer avancerad form. Nu är det väldigt enkelt och dessutom känns en del sidor mest som utfyllnad. Jag läste bara en vända och vet därför inte hur många olika historier jag kan få ihop och om alla äventyr är lika långa.

Jag gillade att det inte behövdes något mer än boken. Jag behöver ingen tärning eller räkna på något sätt. Allt jag behöver är att bläddra fram och tillbaka i boken. Väldigt lätt! Sedan är väl det också ett minus. Som jag redan har nämnt känns en hel del lite väl simpelt och en del avsnitt för inte handlingen framåt. Jag gillar dock att man faktiskt kan misslyckas. En del ödesdigra val leder till att uppdraget misslyckas. Med lite logiskt tänkande och ordspråket "Bättre fly än illa fäkta" i bakhuvudet så är det dock lätt som en plätt att nå ära och berömmelse.

Sammanfattningsvis en riktigt kul bok för alla Beast Quest-fantaster och säkert för en hel del andra. Fler böcker av denna typ, tack! Funderar på hur svåra de kan vara att konstruera...


1 kommentarer:

Unknown sa...

Kolla upp ensamma vargen-böckerna. De gavs ut på åttiotalet, men finns nu återutgivna av Åskfågeln. Enda tillbehör som behövs är en penna. Börja med första boken. Jag tänkte testa Den magiska kitteln på min åttaåring. Tack för tipset!
http://www.ensamma-vargen.se/soloaventyr.html

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails