måndag 4 mars 2013

En farlig önskan

Författare: Beth Bracken och Kay Fraser
Illustratör: Odessa Sawyer
Originalspråk: engelska
Översättare: Hans Peterson
Förlag: Nypon
År: 2013
Sidor: 93
Serie: Svarta skogens hemlighet del 1
Typ av bok: Sluka lätt Hcg
Provläs

Soli och Lucy är bästa vänner sedan de var mycket små, trots att de är väldigt olika till sättet och utseendet. Lucy är den modiga, pratsamma och utåtriktade medan Soli är betydligt mer försiktig och fundersam. Men nu har Lucy svikit Soli och när de är på väg hem från skolan uttalar Soli en önskan som hon kanske borde ångra, men då är det för sent att ta det tillbaka. Kan Soli rädda Lucy eller är hon borta för alltid och vill hon ens rädda henne efter vad hon har gjort?

En spännande och ytterst lättläst bok med många och förtrollande illustrationer. Det är verkligen en "del ett" och historien hinner knappt ta sin början i denna del. Än så länge verkar de första två vara översatta till svenska och jag tror jag avvaktar att köpa in dem tills jag ser att även fler delar översätts. Annars vet jag ett otåligt gäng här på skolan som skulle bli frustrerade (alternativt kanske skulle kämpa sig på de engelska originalen...). Det verkar dock lovande och jag kommer helt klart läsa även del två.

Ett litet minus dock för att omslaget till del ett är lite väl mörkt och intetsägande. Tror att omslaget till del två kommer locka desto mer.


Påminner om: Jag har ett gäng här på skolan som älskar Skåhlbergs gryningsserie som jag misstänker är lite lik.



Andras tankar om boken:
Carolina läser

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails