måndag 25 mars 2013

Fairest of All - A Tale of the Wicked Queen

Författare: Serena Valentino
Originalspråk: engelska
Förlag: Disney Press
År: 2009
Sidor: 250
Typ av bok: skönlitterär bok på engelska
Provläs

Denna gång bjöd Karin på en riktig utmaning för mig på bokcirkeln. En bok på engelska! Voj, voj! Som tur var så var det en bok på hyfsat lätt engelska och med luftig text.

Boken är, kortfattat, Snövit ur styvmoderns perspektiv. Hur blev hon Snövits styvmor, vad hände med kungen och varför är hon så besatt av att vara vackrast i landet? Boken bygger helt på Disneys version av Snövit och fyller i de hål som finns i den berättelsen. Jag tror inte att jag har sett den versionen men borde nog ha gjort det när jag läste denna bok för att ge den en extra dimension. Rebecca och Eric, som hade gjort det, verkade ha fått ut en hel del av det.

Jag är glad att jag har läst boken och att jag klarade att ta mig igenom den, utrikiskan till trots. Det var dock inte en bok som det fanns så jättemycket att diskutera. Som Paula var inne på så har det kommit flera styvmodersversioner på sistone och det hade helt klart varit intressant att jämföra de olika versionerna.

Ett rejält stort plus för det otroligt fina omslaget! Ytterst är den vackra styvmodern och innanför omslagspappret när hon förvandlas till häxa. Huvva!


Karin hade läst att det ska komma en version av Skönheten och Odjuret ur Odjurets perspektiv. Gillar dessa perspektivändringar. Synd att de inte finns på svenska.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails