onsdag 27 mars 2013

I orkanens spår

Författare: Terry Trueman
Originalspråk: engelska
Översättare: Nina Östlund
Förlag: BC
År: 2005
Sidor: 109 
Typ av bok: Hcg

Boken skildrar livet i en liten by i Honduras då orkanen Mitch ödelägger nästan alla hus och flera människor dör. Allt skildras ur den trettonårige Joses ögon. Halva familjen befinner sig någon annan stans när kaoset i form av storm, skyfall och jordskred slår till, och utan pappa och äldre syskon är det han som får försöka styra upp situationen på bästa sätt för mamman och småsyskonen.

Huj vilken spännande och dramatisk bok! Tänk att hela ens liv kan slås i spillror på så kort tid! Hela Joses liv vänds ju upp och ner på bara ett dygn. Jag tycker att boken gav en bra inblick i hur en naturkatastrof kan ödelägga ett helt land och hur det påverkar de människor som överlever. Bra att den dessutom inte var så tjock utan väldigt snabbläst. Jag hade själv inga förkunskaper om orkanen Mitch eller Honduras men känner att jag lärde mig en hel del genom boken och författarens efterord var bra så man fick lite mer siffror och bakgrund.

Jag läste boken med tanke på att ha den som gruppläsning i femman men velar lite. Det är väldigt mycket död och en del lik som beskrivs och det känns lite väl mardrömsbildande. Väntar nog med den till sexan. Eller? Får klura lite. Den är, hur som, otroligt bra och bör verkligen läsas! Synd att den inte verkar gå att köpa längre för annars hade jag nog köpt in flera ex. Nu blir det till att försöka låna ihop några stycken istället.


Andras tankar om boken:
Bokomaten
Louise tipsar

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails