fredag 20 september 2013

Elias hittar en ny bil

Författare: Elin Engström Mikalides
Illustratör: Ida Linde
År: 2012
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok

Detta är en bok med enkel historia och lite text och med tydliga bilder. Perfekt för de yngre åldrarna, med andra ord.

Elias är biltokig och en dag ser han en ny leksaksbil på förskolan. Elias springer fram, men Isak hinner före och tar bilen, vilket gör Elias arg. Hur ska de lösa konflikten?

Idag testade jag den på två av förskolegrupperna, en med yngre barn (3-4 år) och en med äldre (5 år). Vi pratade en hel del om framsidan innan jag började läsa och jag valde att stoppa i konflikten så barnen fick komma med förslag på hur Elias och Isak skulle lösa problemet. I och med att handlingen är så enkel gäller det verkligen att prata om innehållet och illustrationerna. Slutet, att de blir bästa kompisar, känns också lite halvkrystat och sockersött. Med de äldre barnen ställde jag frågan om de trodde att de aldrig skulle bråka mer nu när de är bästa kompisar och vi pratade lite om det faktum att man faktiskt bråkar med sin kompis också ibland.

Kanske är det en tanke bakom, men jag tycker det är lite synd att killarna är förvirrande lika både till utseende och namn. Det hade inte skadat att ändra åtminstone hårfärgen på den ene och ha två namn som skiljer sig mer åt.



Andras tankar om boken:
Barnboksprat

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails