söndag 22 september 2013

Nils hjälper laget

Författare: Sofia Johansson
Illustratör: Per Gustavsson
Förlag: R&S
År: 2013
Sidor: 46
Typ av bok: Hcf

Åh, äntligen en lättläst bok om hockey till alla mina hockeytokiga elever, trodde jag när jag såg denna. Och jo, lite hockey är det ju, men jag är rädd för att de kommer att bli besvikna. Själv blev jag dock glatt överraskad.

Nils har ett lite hemligt intresse. Han gillar nämligen att virka, vilket han har lärt sig av sin mormor. En dag i skolan, när han kommer i en nyvirkad mössa, ger hockeykillen Sixten honom en gillande kommentar. Det tänkte han inte på när han virkade, att han hade råkat välja det lokala hockeylagets färger... Sixten vill köpa en likadan och Nils ljuger i all hast och säger att det är hans mormor som har virkat den, men han ska fråga henne om hon kan göra en till. Att ljuga är dock alltid besvärligt och snart är Nils i en rätt stor knipa.

Fin bok med tänkvärd handling och finfina illustrationer. Jag gillar, som sagt, men det var lite för lite hockey för att bli en storfavorit hos mina hockeytokiga, tror jag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails