torsdag 12 september 2013

Farfar berättar om Zoltan

Författare: Per Östergaard
Illustratör: Kim Dalsgaard
Originalspråk: danska
Översättare: Carina Gabrielsson Edling
Förlag: Hegas
År: 2013
Sidor: 25
Typ av bok: Hcf, Börja läsa
Läsnyckel
Provläs

När Simon och Nassim besöker farfar ber dem honom att berätta en blodig historia och det får de verkligen. Farfar berättar historien om Zoltan, en ungersk riddare som var helt oövervinnerlig i strid. Under en strid förlorade han både armar och ben, men lyckades ändå vinna, på ett ganska ovanligt sätt.

Ja, vad tycker man om en sån här bok? Jag är rätt kluven (vilket ju passar extra bra till denna bok där kroppsdelar flyger och far). Jag har elever i förskoleklass och ettan som ständigt tjatar om läskiga böcker eller böcker om blod och krig och i alla fall de två sistnämnda får man en rejäl dos av i denna bok. Sedan anar jag att jag nog kan få en del upprörda föräldrar på mig om jag köper in boken. Man kan väl helt enkelt, än en gång, konstatera att Danmark har en betydligt friare syn på lämpligt innehåll i barnböcker. Jag är nog lite extra tveksam just på grund av att det är en börja läsa-bok och så är det väl så att det inte är min typ av humor...



Påminner om: Kan man..? av Lidbeck


Andras tankar om boken:
Carolina läser
Lilla skolbiblioteksbloggen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails