onsdag 18 september 2013

Fallet stjärnan

Författare: Anette Eggert
Illustratör: Mia Maria Güttler
Förlag: BW
År: 2012
Sidor: 94
Serie: Djurräddarklubben 1
Typ av bok: Hcf

Valle och Vilma är bästisar och just nu hänger de mycket i stallet för de är helt galna i den fina hästen Stjärna. Dessutom är det synd om Stjärna, enligt tjejerna. Laila Sporre, som äger Stjärna, matar den med äpple (som hästen hatar) istället för morot (som hästen älskar) och hon har ett leende som, enligt tjejerna, enbart kan betyda att hån är en riktig elaking och djurplågare. Valle och Vilma startar därför en djurräddarklubb där de ska samla bevis på att Laila är en elaking samt försöka rädda Stjärna.

Jag minns att jag blev helt glad när denna boken kom. Äntligen en ny hästbok med lagom mycket text till alla Sigge-, Teddy- och Vitnostokiga! Men denna har långt ifrån blivit utlånad lika flitigt och därför bestämde jag mig för att läsa den så jag kunde bokprata om den. Tyvärr blev jag ganska besviken.

Det som förvirrar mig mest är det här med djurplågeriet. Ganska snart förstår ju jag som vuxen läsare att det inte handlar om något plågeri utan något som tjejerna bara har bestämt sig för bara för att det är spännande. Och det är ju säkert så barn gör, men förstår läsaren det?

Sedan känns det verkligen som en första del av en tänkt långserie. Det är mängder med trådar och många karaktärer som egentligen inte för historien framåt. Lite för rörigt och märkligt för min smak, helt enkelt.


Andras tankar om boken:
Boktjuven
Carolina läser

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails