fredag 25 oktober 2013

Mitt bultande hjärta

Författare: Alf Kjetil Walgermo
Originalspråk: norska
Översättare: Ylva Kempe
Förlag: BW
År: 2013
Sidor: 208
Typ av bok: uHce

Amanda har hela livet framför sig. Hon ska snart fylla fjorton, gillar att cykla och hålla igång och har nyss förälskat sig i den nya killen i skolan: David. Ett oändligt sommarlov ligger framför henne, men det blir inte fyllt av sol, bad och flottäventyr som hon hade hoppats på, för livet tar en helt ny vändning. Sakta men säkert märker hon att hon orkar allt mindre och alltid är trött och samma natt som hon hoppas på att få sin livs första kyss av David blir allt plötsligt svart och hon vaknar upp på ett sjukhus. Från och med nu är hon Amanda, flickan med det för stora hjärtat, som måste få ett nytt för att kunna fortsätta leva.

Oj, vad jag gillade denna bok! Ett ämne som verkligen berör och rösten i boken känns ärlig. Det är även efterlängtat med en bok om kärlek men utan massor med fysisk kärlek. Passar bra för mina kärlekstörstande femmor och sexor som vill åt känslorna men inte vill ha sexscener, men det är likväl en bok som även vuxna läsare kan älska.

Boken tar även upp det viktiga ämnet organdonation på ett bra sätt. En bok som definitivt skulle passa bra även som högläsning eller gruppläsning i en sexa eller på högstadiet.

Författaren berättar om boksuccén:



Boken fick jag genom Bokcirklar där jag, för första gången, testade på en virtuell bokcirkel. Vad som skrevs kan man se här. Sjukt mycket svårare att få ut något vettigt när alla inte är inne samtidigt, märkte jag. Blir inte så mycket till diskussion när man får ett svar två dagar senare osv. Men jag är hur som väldigt glad att jag fann denna fina bok och det ska bli spännande att se vad mina elever tycker om den.

Andras tankar om boken:
Prickiga Paula


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails