fredag 2 januari 2015

Berättelsen om Lilla L och rymdhunden Lajka

Här får man två i ett - både en skönlitterär berättelse och fakta om den kända rymdhunden Lajkas historia. En tunn och lättläst historia som jag tror kan passa de flesta åldrar, även om historien i sig är rätt grym.

Den första, skönlitterära, delen är ur Lajkas egna perspektiv. Hon förstår inte varför hon ska göra sådana knasiga test hela dagarna och hon drömmer om de gröna kullarna hon besökte innan hon blev infångad av människorna. Själv blir jag nyfiken på vad som hände de två andra hundarna, men jag är rädd för att jag egentligen inte vill veta...

Definitivt en bok jag ska köpa in till skolbibliotekets rymdhylla, speciellt när vi nu ska ha fokus på rymden detta år. En bok man blir berörd av och som väcker diskussion om bland annat djurförsök. Illustrationerna passar bra till och jag gillar att det är några riktiga foton på Lajka i slutet.

Påminner om: bra fortsatt läsning efter att ha jobbat med Glöm inte jordnötterna.



Berättelsen om lilla L och rymdhunden Lajka
Författare: Helen Rundgren
Illustratör: Kenneth Andersson
Förlag: Alfabeta (2014)
ISBN: 9789150117004
Sidor: 45
Typ av bok: både skönlitterär och fakta



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails