söndag 25 januari 2015

Rubinröd

Boken utspelar sig i Sydafrikanska Johannesburg på 70-talet. I hemlighet kämpar Rubys föräldrar för de svartas rättighet i landet. Mamman ställer ut svarta konstnärer på sitt galleri och det bor ofta gömda konstnärer i deras hem. Ruby är van att vara hemlighetsfull om sitt liv och har aldrig haft möjlighet att ta hem kompisar efter skolan. När skolans populäraste kille visar intresse för henne avvisar hon honom bestämt och han vänder då hela skolan emot henne, inklusive hennes bästa vän. Livet blir om möjligt ännu mer komplicerat när Ruby blir handlöst förälskad i en afrikaan. Det är inte bara svarta och vita som har tydliga gränser emellan sig utan det finns även en tydlig gräns mellan afrikaan och engelsktalande vita.

Vi läste denna i vår bokcirkel och var alla rätt rörande överrens om att det är lite för mycket handling för en bok. Jag är glad att jag har läst boken då jag hade väldigt dålig inblick i Sydafrikas historia och nu känner att jag åtminstone har en lite större koll. Författaren borde dock ha valt linje lite mer för nu blir det både en politisk historia men även en kärleks- och vänskapshistoria. Det hade kunnat funka men nu känns allt framhastat och därför kände vi oss alla rätt likgiltiga inför både den politiska intrigen och kärlekshistorien då båda saknade djup. Jag hade hellre läst boken ur någon av de andra karaktärerna i bokens perspektiv.



Rubinröd
Författare: Linzi Glass
Förlag: B. Wahlström (2009)
Sidor: 224
Typ av bok: uHce

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails