söndag 17 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - L

Nu går det undan! Här kommer L-svaren i Enligt Os utmaning. Är ju i och för sig fortfarande sjukt långt efter, men det var i alla fall inte alls länge sedan jag publicerade K ju. 


Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?
Jag har i princip listor över alla böcker jag läst från 1995, dvs. från att jag var 14. Mina listor blev dock detaljrika Excel-dokument när jag började jobba som skolbibliotekarie 2007 och nu i år skaffade jag bloggen där jag är ännu mer nitisk och skriver om varenda liten pekbok. Vart ska det sluta?

Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?
Jag hade en ordentlig lyrikperiod på gymnasiet. Då var det främst Edith Södergran och Per Lagerkvist som hägrade bland de "klassiska". Sen var det en hel hop andra som jag för stunden glömt. Jag lånade mängder av diktböcker från biblioteket och alla bra skrev jag av på datorn. Ligger nog kvar på någon bortglömd diskett. Och så skrev jag mängder med dikter själv under högstadiet och gymnasiet.

Bild från Boktipset

Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?
Jag passar på att slå ett slag för den svenska barnboksakademin istället! I den sitter många favoriter men vinner gör nog Åsa Lind för de ljuvliga böckerna om Sandvargen och Sven Nordqvist för hans helt fantastiska illustrationer.

Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.
Hmm... Långsam är svårt. Kanske är mitt svar: alla vuxenböcker. Sedan jag började som skolbibliotekarie läser jag ju nästan uteslutande barn- och ungdomsböcker och är därför van att böcker går hyfsat snabbt. Jag blir alltid velig om jag "hinner" läsa tjocka böcker eller ej. Och i vuxenböcker måste man oftast tänka så mycket. ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails