torsdag 7 oktober 2010

Miranda och pärlhalsbandet

Författare: Kerstin Sundh
Förlag: Norstedts (Nyutgiven av Modernista)
År: 1987 (min uppl. 1993)
Sidor: 189
Serie: Första boken om Miranda

Miranda lever fattigt med sin mamma och storebror. Mamman jobbar ibland som diskare och under guldsmens 60-årsfest råkar Miranda smyga in lite för långt i huset och råkar få med sig ett fint pärlhalsband. Det var alls inte meningen att stjäla och hon vill därför lämna tillbaka det så snart som möjligt, men helst utan att bli avslöjad för polisen är redan misstänksam mot henne.

Jag minns att jag älskade Miranda-böckerna när jag var liten. Jag vet inte om jag läste mycket mer än en eller två i den långa serien, men det räcker ändå för att jag ska känna mig lite nostalgisk när jag går och klappar på de slitna böckerna på biblioteket (som alltid är inne). Tyvärr läser man inte så mycket historiska böcker längre och det är synd för många är väldigt spännande. Kanske är det lite för främmande för "dagens unga" men å andra sidan var ju böckerna lika främmande för mig när jag läste dem för tjugo år sedan.

Typ av bok: Hcf

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Barnboksbloggen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails