måndag 4 oktober 2010

Om jag kunde drömma - del ett

Författare: Stephenie Meyer
Illustratör: Young Kim
Originalspråk: engelska (USA)
Översättare: Carina Jansson
År: 2010
Sidor: 224
Serie: Twilight-serien som grafisk roman

Nu har Om jag kunde drömma kommit som ett tjockt seriealbum, där det mesta är i svart-vitt men vissa viktiga detaljer (Edwards ögon, blod etc) har färgsatts. Historien är den samma, men så klart mer avskalad då allt inte får plats att ta med, precis som med filmen. Detta är dessutom bara första halvan av Om jag kunde drömma. Jag gissar att del två kommer att ha Edward på omslaget så att de tillsammans bildar en hel bild, precis som på Vad mina vänner inte vet. Än har jag inte sett någon framsida på del två, så vi får se om jag har rätt.


Jag tyckte att boken var helt okej. Översättningen är hyffsad men det är bara pratbubblorna som har översatts - alla ljudeffekter, skyltar osv är fortfarande på engelska, vilket känns lite slarvigt. I alla fall skyltarna borde vara ganska lätta att göra om. Själv är jag inte helt tagen av böckerna (har dock bara läst de två första än) så jag vet inte vad de riktigt fanatiska anser. Dessutom är det svårt att veta hur fristående den är när man har läst den vanliga boken (och sett filmen) och kan den storyn. Hur är det att bara läsa serien? Hur mycket går miste som jag nu läser in mellan bilderna? Det är, hur som, ett bra alternativ för de som inte riktigt orkar med att läsa de tjocka böckerna, men ändå vill hänga med i snacket och för dem som har slukat böckerna och vill läsa ännu en gång.

Typ av bok: serie (uHci)

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Barnboksprat
Bokhora
Bokhunger
Bokträdet
BookLover
Världens bästa bok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails