måndag 25 oktober 2010

Krigarprovet

Författare: Ida-Marie Rendtorff
Originalspråk: danska (Danmark)
Översättare: Lena W. Henrikson
Förlag: Berghs
År: 2010
Sidor: 137
Serie: Första delen om Dalia Drakviskaren

Tiden är inne för Dalia och hennes drake Flamar att genomgå krigarprovet. Dalia är säker på att alla proven kommer att gå bra, men på morgonen märker hon att något är fel med Flamar - han äter inte. Det kan vara ett tecken på den fruktade draksjukan, vilket i så fall kommer kosta draken dess liv. Sjukdomen är väldigt smittsam och draken bör sättas i karantän direkt men då kommer Dalia att missa proven.

Jag tycker om boken! Den var spännande även om jag ibland satt och himlade lite med ögonen åt att vissa saker var lite väl uppenbara och Dalia lite väl trögtänkt. Vill man ha något helt nytt i bokväg är detta kanske inte bästa alternativet, men som en bra, lite tunnare, fantasy är den perfekt! Det enda trista är att den slutar mitt i. Läsning av del två är alltså ett måste. Personligen föredrar jag böcker som är förhållandevis fristående eller åtminstone innehåller ett tillfredsställande slut. Frågan är om jag vågar läsa tvåan, med samma risk för ett bokslut mitt i?

Påminner om: en lite svårare version av Tam-serien av Jo Salmson. 

Typ av bok: Hcg, fantasy

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails