onsdag 1 maj 2013

Bokhandelsblues - kunden har alltid fel

Författare: Jen Campbell
Illustratör: Henrik Lange
Originalspråk: engelska
Översättare: Samuel Paulsson
Förlag: Känguru
År: 2012
Sidor: 126
Typ av bok: citatbok 

Jen Campbell har i denna lilla bok samlat ihop ett gäng med konversationer från bokhandlar, främst i England, men några få även från resten av världen. Man kan förbluffas och skratta åt alla galna kundförfrågningar och även om en hel del känns lite för bra för att vara sant så kan de säkert vara helt sanna. Det finns många knäppa människor där ute. En snabbläst och underhållande bok! Definitivt igenkännande även för en bibliotekarie... Sedan tycker jag att omslaget till engelska originalet är sjukt mycket snyggare och titeln betydligt mer träffande, men det är en annan sak.

Några favoriter:

K: Jag läste en bok på sextiotalet. Jag kommer inte ihåg författaren, eller titeln. Men den var grön, och den fick mig att skratta. Vet du vilken jag menar?

K: [sticker in huvudet genom dörren och granskar butikens knappa 40 kvadratmeter]: Finns det ett kafé här inne?
B: Nej, tyvärr.
K: Okej, jag letar efter en bokhandel med ett kafé.
B: Om du vill ha en kopp te så ligger det ett kafé fyra hus ner.
K: Kan jag ta med några böcker för att titta igenom? Och sedan komma tillbaka med dem?

K: Du måste få väldigt mycket tid till att läsa när du bara sitter här omgiven av böcker. 
B: Vad arbetar du med? 
K: Jag? I en klädaffär. 
B: Du måste få väldigt mycket tid till att prova kläder när du bara står där omgiven av plagg.

K: Jag har några böcker till salu.
B: Hej och tack, men jag hjälper andra kunder just nu. Skulle du kunna ställa dig längst bak i kön?
K: Eh, jag säljer böcker. Jag är här för att gynna er.
B: De andra här har kommit för att köpa böcker vilket också gynnar oss.
K: Du har trettio sekunder på dig att köpa dem, annars går jag. Du måste lära dig att prioritera. 


Andras tankar om boken:
Alwildas grymma boktips
Bokboxen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails