torsdag 30 maj 2013

Önskestjärnan

Författare: Ingelin Angerborn
Förlag: Tiden
År: 2008
Sidor: 139
Typ av bok: Hcf

Astrid har en jobbig dag. Hon har bråkat med sin bästis Vera i skolan och hemma skäller mamma för att hon inte har satt upp skorna på skohyllan och glömt köpa mjölk. Hon önskar att hon vore en hund istället. De blir alltid klappade och älskade och behöver inte få skäll för att de ha glömt nåt.

Och så, när Astrid och mamma är ute och går, ser Astrid plötsligt en stjärna falla och önskar sig att hon var hund och då blir hon det! Hemma finns inte ett spår av flickan Astrid, istället finns det bara en vattenskål och hårda torra ringar att äta. ätt snart inser Astrid att livet som hund knappast är bättre, men kan hon ångra sig?

Jag var helt säker på att jag redan hade bloggat om denna men det var uppenbarligen före bloggens tid som jag läste denna första gången. Den har varit en populär högläsningsbok på skolan och nu har jag även haft gruppläsning med några treor. Boken är rolig och gillar man hundar och har hund så är det stor igenkänningsfaktor. Vid gruppläsningen delade vi upp boken på tre samtal och det hade nog gett samtalet mer att dela upp den på enbart två annars kan det lätt bli lite tjatigt då det inte är en jättedrivande handling. Jag tror den eventuellt passar bättre som högläsning då den är riktigt kul!


Andras tankar om boken:
Barnboksprat
Dagensbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails