torsdag 9 september 2010

Baskervilles hund

Författare: Arthur Conan Doyle
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Charlotte Hjukström
Förlag: Bakhåll
År: 2003
Sidor: 159

Nu har jag läst min första Sherlock Holmes-bok, tack vare bokcirkeln!

Slottsherren Sir Charles Baskerville har hittats död och de enda spåren i närheten av kroppen är från en hund. Enligt en gammal släktlegend förföljer en galen spökhund släkten. Nu ska en yngre ättling ärva det stora huset och Sherlock Holmes kopplas in på fallet för att inte ännu en Baskerville ska gå döden till mötes. Men är det verkligen en spökhund som härjar på heden eller vad var det som dödade Sir Charles Baskerville?

Jag läser väldigt sällan deckare, men gillar egentligen sådana här klassiska pusselmysterier rätt mycket. Jag tyckte boken var spännande och bjöd på en och annan aha-upplevelse. Ett plus för moderniseringen av språket som ger lite mer flyt i läsningen. Det kommer definitivt inte att bli mitt sista mysterium med herr Holmes.

Bokcirkelbetyg: S4 P3 E4 R4 = 3,75
Typ av bok: deckare

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails