fredag 10 september 2010

Bokfrågornas ABC - G

Oj vad svåra G-frågorna var! Speciellt den sista... Här är i alla fall tillslut mina svar på G-frågorna i Enligt Os utmaning.

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?
Jag är väldigt dålig på tantsnuskböcker, och med tanke på att jag knappt vet vad de kan tänkas innehålla så har jag lite svårt att applicera det på begreppet gubbsnusk. Passar denna fråga helt enkelt.


Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?
Det är väldigt sällan som jag gråter när jag läser, men en klump i halsen får jag då och då. Mest är det nog egentligen glädjeklumpar för jag blir snyftig av återföreningar och trevande kärlekar. Jag smågråter med andra ord oftare för att det är fint än för att det är sorgligt.

Två gånger har jag varit nära till gråt på bussen (kanske därför jag minns dem - för jag var ju tvungen att liksom skärpa mig då). Det var när jag rätt nyligen läste slutet på Ivos resa och förra året när jag läste boken Liv av Bente Bratlund Mæland. Liv är dock en sorglig bok om en flicka som är döende i cancer, så där var det sorgsamgråt. Jättebra bok!

Bild från seriewikin
Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!
Det är faktiskt rätt sällan som jag återkommer till böcker och läser om dem. I vår lilla bokcirkel föreslår jag då och då gamla favoriter och en del har hållt bra för omläsning och andra har mist sin glans lite. Smaken ändras ju! Men kanske Mumin? Böckerna var inga favoriter när jag var liten men blev senare i livet. Det är egentligen helt galet att böckerna är Hcf-klassade! Muminpappans memoarer känns te.x. mer som en vuxenbok. Jag tror de ger mer ju äldre man blir och snart får det nog vara dags för omläsning tror jag.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in fyra gäster till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?
Jösses vilken fråga! Det är ju nästan omöjligt att svara på! Jag har klurat länge (det var ett bra tag sedan jag publicerade F så jag har funderat ett bra tag) och har bestämt mig för att hålla i två middagar.

Till den första middagen bjuder jag in fyra populära barn- och ungdomsförfattare: J.K. Rowling, Petter Lidbeck, Martin Widmark och Stephenie Meyer. Under middagen vill jag prata om hur det känns att vara läst av så många, om skrivkramp och för- och nackdelar med att variera sig altenativt skriva om samma karaktärer hela tiden. Och vad är framgångskonceptet? Hur länge kommer deras böcker att bli lästa?

Till den andra middagen tänker jag bjuda in mina gamla favoriter från ungdomen och som jag är nyfiken på som personer. En av dem får komma som spöke, men det livar kanske bara upp? De inbjudna blir:
Per Hagman: för att jag var helt förälskad i honom på typ gymnasiet. Han verkar leva (eller har åtminstoner levt) ett helt annat liv än jag och har säkert mycket spännande att berätta om glamorösa fester, resor, droger, fotomodeller och falkar.
Carina Rydberg: som också var en stor favorit. Hon kan fylla i en och annan lucka hos Per Hagman om Stockholms nattliv, tror jag. Hon verkar vara lagom mystisk och spännande att lära känna lite.
Jonas Gardell: vars böcker jag också slukade. Älskar hans blandning av allvar, humor och satir och jag tror att vi hade kunnat ha en och annan givande diskussion.
Tove Jansson: får andligen närvara. Även hon verkar ha varit en underbar människa med många kloka tankar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails