onsdag 15 september 2010

Darlah - 172 timmar på månen

Författare: Johan Harstad
Originalspråk: norska (Norge)
Översättare: Anna Troberg
År: 2010
Sidor: 440

NASA har bestämt sig för att åter åka till månen och som ett PR-trick utlyser de en tävling. Tre ungdomar mellan 14 och 18 år ska lottas fram att få följa med astronauterna på färden till en uppbyggd månbas vid naman DARLAH 2. Vinnarna blir Antoine från Frankrike, japanskan Midori och norska Mia. De tre tonåringarna tränas länge inför resan men de hinner knappt landa på månen förrän saker börjar gå fel. 

Detta är en av de tjockaste böckerna jag har läst på länge men ändå en av de böcker jag läst snabbast. Den var galet spännande, inte för att det hela tiden hände massor utan för att det fanns en kuslig stämning genom hela boken som jag älskade och redan från början förstår man att allt kommer att gå åt helvete. Kanske har den lite lång startstrecka men när de väl hade landat på månen kunde jag knappt slita mig från boken förrän den var slut. Det enda jag kan klaga på är att slutet inte riktigt var i min smak. Det var lite väl utflippat och lämnade lite för många frågetecken och tvära kast, samtidigt som det inte är ett dåligt slut - bara annorlunda mot vad jag hoppats. Och ett litet minus för att bilderna inte var översatta från norskan. Det var okej i och med att Mia är lite av en huvudperson och är från Norge men det hade varit bättre om ritningen över DARLAH var på engelska än norska för stämningens skull.

Helt klart en bok jag tror att många kommer att gilla. Bra blandning av rymd, äventyr, vardag och skräck. Kort och gott: LÄS!

Provläs början på boken.
Påminner om: en blandning av Hungerspelen och Kosmiskt - två andra favoriter.

Typ av bok: uHce
Finns boken att låna?

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Amelie´s boktips
Biblanbloggen
Bokfreak
Bästa boken!
Böcker kan ta dig vart du vill!
Drömbiblan
Frids bokrecensioner
Tonårsboken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails