fredag 17 september 2010

Bokfrågornas ABC - J

Dags för mina J-svar på uppmaningen från Enligt O:

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
Jag gillade inte jag-perspektivet i nyss lästa Tusen gånger starkare. Signe använder en gammal tantas språk enligt min mening och är för snusförnuftig för att låta trovärdig. Bättre gillade jag Spela död där Blade dessutom pratade direkt till mig som läsare.

Bild från Martin Widmarks hemsida.
Berätta om en bok om eller av en journalist.
I LasseMaja-boken Tidningsmysteriet är det någon som ser till så det kommer falska artiklar i Valleby-Bladet. De fyra misstänkta jobbar alla på tidningen: tidningschefen Marklund, fotografen Pia Penn-Tax, reportern Sigge Jansson och tidningsbudet Uno Svan. Vem av dem har något att vinna på att falska rykten sprids i stan?

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
En man som bestämmer sig för att ta lite mer plats i tillvaron är Kurt i den roliga boken Kurt quo vadis? av Erlend Loe. Kurt är truckförare men känner sig misslyckad och bestämmer sig för att lämna spår efter sig på jorden. Han gör massor av galna saker, bland annat köper han en dammsugare för att dammsuga världen. Och ett tag blir han doktor, fast han egentligen inte kan.
"Nu går det åt rätt håll, säger Kurt. Jag kommer att bli den bästa doktor världen har skådat. Jag ska hjälpa många människor och lämna spår efter mig." (s. 84)

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.
Har klurat ett bra tag men hoppar över denna fråga. Det finns säkert hur många böcker som helst, men just nu står det still. Oftast slutar jag ju läsa om det är för jiddrigt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails