lördag 11 september 2010

Tusen gånger starkare

Författare: Christina Herrström
År: 2006
Sidor: 218


Signe går i nian och i en klass där killarna tar all plats och tjejerna är tysta och hjälpsamma. En ny tjej börjar dock i klassen. Hon heter Saga och har sett världen. Hon ifrågasätter lärarnas inställning och försöker få de andra tjejerna att höras mer. Förändringen uppskattas dock inte av lärarna och killarna.

Jag hade höga förväntningar på boken. Alla har bara haft gott att säga om den, men jag blev faktiskt besviken. Delvis beror det nog på språket. Boken är skriven i jag-form, men språket är alldeles för vuxet och gammaldags för att tillhöra Signe i nian. Det klingade falskt på något sätt. Och sedan blev jag provocerad. Det är egentligen bra och säkert meningen, men allt kändes så överdrivet på nåt sätt. Hade historien varit lite mer nertonad hade den känts mer äkta. Jag vet att verkligheten säkert kan se ut så här, men jag hade ingen igenkänningsfaktor. Kanske hade jag gillat boken mycket mer om jag själv gick på högstadiet?

Jag tyckte att boken var lite tjatig men tar man och använder ett kapitel eller två så tror jag absolut att den är en bra bok att ha som grund för många givande diskussioner i klassrummet. Jag har dock fortfarande höga förväntningar på filmen och jag hoppas att bibliotekarien skildras bättre där än i boken. Vilken hemskt dålig och trist bild av en bibliotekarie! Gammal, ful och kräver total tystnad medan hon dammar böcker som hon inte har läst iom att det är barnböcker. Pah! Och så kan man hoppas att boken kommer i nytryck med lite snyggare omslag.



Typ av bok: uHc

Bokbloggar som har skrivit om boken:

1 kommentarer:

Eric sa...

Som diskussionsbok på högstadiet är den bra och jag tycker det finns en poäng med att den är överdriven eftersom det kan göra att eleverna kan känna igen sig i och erkänna lite orättvisor, ungefär "det här och det här händer hos också, men vi är åtminstone bättre än i boken på det här och det här". Största kritiken jag hört är att första 50 sidorna är sega.

Sen tyckte jag också att skolbibliotekarien i boken var tråkig och jag fattade aldrig riktigt vad skolan ens hade ett bibliotek/bibliotekarie till, men boken handlar ju till stor del om stereotyper så man kanske får ta det... Skall fråga Herrström om hur hon ser på skolbibliotek i oktober :)

Filmen verkar enligt trailern handla väldigt lite om Signe. Skall bli spännande...

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails