onsdag 29 september 2010

Svarta vingar

Författare: David Almond
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Katarina Kuick
Förlag: Berghs
År: 2010
Sidor: 248


En poetisk och tänkvärd berättelse om Liam. Han bor ute vid den engelska heden och hittar en dag ett övergivet spädbarn tillsammans med sin vän Max. Det funna barnet blir början på en rad händelser som sätter Liam på prov. Hur modig är han? Handlar han alltid rätt? Och vad är egentligen ont och gott?

Boken var alls inte som jag tänkt mig och jättesvår att förklara vad den egentligen handlar om. Det är oerhört mycket som ska läsas mellan raderna och den är full av symboler (kajan, kniven, kriget, fotona etc.) och passar utmärkt för boksamtal och bokcirklar, tror jag. I alla fall är det väldigt mycket jag skulle vilja diskutera med någon efter att ha läst boken. Kanske skulle då allt falla på plats, men just nu - obearbetad - känns den lite rörig och med många trådar.

Typ av bok: uHce

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Barn&ungdomsbokbloggen
Biblanbloggen
Boktokig
DJ:s böcker
Ge mig boken!
Tonårsboken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails