onsdag 15 september 2010

Bokfrågornas ABC - I

Dags för bokstaven I i Enligt Os utmaning:


I tisdags handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?
Jag tror aldrig att jag har läst en bok och helt känt att "wow - hon är precis som jag!" utan man plockar ju lite delar här och där. Någon karaktär kanske ser ut som jag, medan en annan tänker och handlar som jag, en annan har mina intressen och ytterligare en annan har varit med om samma sak som jag.

När jag var liten lekte jag att jag var Ronja när jag var uppe vid vårt torp och senare var jag Jonatan i Bröderna Lejonhjärta. Jag var verkligen Jonatan, min kompis var Skorpan och nån kille vi inte gillade var Katla (dock utan att veta om det och på avstånd). Jag förbjöds av förskolefröknarna att skriva Jonatan på mina papper istället för Sandra och de förklarade bestämt att det var förvirrande när jag skrev ett annat namn och att jag faktiskt hetter Sandra - så det så! Jag kommer ihåg kändes hemskt och förvirrande och jag antar att det väl var slutet på den identifieringen...


Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.
Några internatböcker, av varierande karaktär, som jag ganska nyligen har läst är Den stulna skatten av Dan Lee, som utspelar sig på en kampsportskola i Kina och där fyra elever kallar sig för Tangshan Tigers. Och sedan finns Törst av Richelle Mead, som är den första delen i Vampire Academy som är en skola för vampyrer. Och så finns ju Harry Potter så klart! Någon helt vanlig internatskola utan magi, vampyrer eller kampsport kan jag dock inte komma på för stunden...


Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter densamma!
Då väljer jag helt klart Hemligheten som jag nyligen läste. Den handlar om Lauren som är adopterad. När hon får uppgiften i skolan att skriva en uppsats på ämnet "Vem är jag?" bestämmer hon sig för att försöka ta reda på vart hon kommer ifrån. Spännande och definitivt en bok om identitetssökande.


Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?
Genom jobbet är jag är dagligen inne Adlibris och Växjö bibliotekskatalog. Jag försöker dessutom att lägga in alla böcker jag läst på boktipset.se, men efter att jag blev med blogg så glömmer jag bort det ibland. Och så bevakar jag massor med bokbloggar med hjälp av FeedReader. Galet smidigt och bra att kunna söka bland alla inlägg när jag t.ex. ska länka till andra recensioner i mina inlägg.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails