måndag 28 februari 2011

Benknotornas labyrint

Författare: Rick Riordan
Originalspråk: engelska
Översättare: Olle och Monica Sahlin
Förlag: Egmont Kärnan
År: 2009
Sidor: 216
Serie: Första boken i The 39 Clues
Seriens hemsida på engelska

När deras mormor dör ställs syskonen Amy och Dan inför ett svårt beslut: antingen får de ärva en miljon dollar var eller tacka nej till pengarna och ge sig ut på en farlig resa, som kommer göra dem berömda. De är föräldralösa och fattiga och när de inser att deras moster ändå tänker lägga vantarna på deras miljoner tackar de ja till uppdraget. De ska tävla mot flera andra släktingar och det visar sig att många av lagen planerar att vinna genom att skada eller döda sina motståndare. Och hur ska två barn utan pengar kunna resa runt och lösa ett mysterium? När Amy och Dan kastar sig in i äventyret vet de alls inte hur det ska sluta, men de vet att de ska finna 39 ledtrådar på vägen.

Denna serie har gått mig förbi även om jag, nu i efterhand, har förstått att den var ganska omtalad när den kom för några år sedan. Jag kom snabbt in i boken och tycker att den var jättespännande! Vill man ha mycket action är detta helt klart en bok som passar. Syskonen svävar mellan liv och död ett antal gånger i boken. Det enda som är trist är att jag uppenbarligen har fastnat för ännu en långkörare precis när jag läst klart TRE-serien. Boken slutar mitt i och jag kan avslöja att de inte har kommit mycket längre än eventuellt ledtråd två. Tio delar är hittills utkomna och i det här tempot kommer det alltså att bli över 30 böcker. Vad har jag gett mig in på? Hoppas Amy och Dan blir lite snabbare på att lösa ledtrådar så de avancerar snabbare än så...

Påminner om: en barn-/ungdomsversion av Da Vinci-koden. Påminner även en del om Widmarks serie om David och Larissa - deckare med en lagom portion vetenskap.

Typ av bok: Hcg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails