måndag 21 februari 2011

Monsterpest

Författare: Kalle Güettler, Rakel Helmsdal och Áslaug Jónsdóttir
Illustratör: Áslaug Jónsdóttir
Förlag: Kabusa
År: 2008
Sidor: 32
Serie: En bok om Lilla och Stora Monster.

Stora Monster är sjuk och Lilla Monster försöker pyssla om så gott det går, men vad än Lilla Monster ger så vill Stora Monster ha något annat, men sen är egentligen Lilla Monsters gåvor helt rätt.

Jag hämtar frukt och varm soppa till Stora Monster.
- Rutten frukt och vattensoppa! fnyser han.
Jag vill ha bullar och varm choklad!
Sen äter han sjuttio skedar soppa, fem bananer och fyra äpplen.

Jag har varit sjuk ett tag och därför fått ställa in en hel del klasser. Jag kände därför att denna passade perfekt att läsa för ettorna när jag nu är tillbaka. Jag har dock försäkrat dem om att det inte var monsterpest jag hade i alla fall!

F-3 hade en kompisdag på alla hjärtans dag och därför har det passat att prata om hur man är som kompis även i denna boken. Många har skrattat åt Stora Monster som bara fnyser och muttrar hela tiden. Roligast är det så klart när Stora Monster anser att böcker är trista. Någon elev har varit inne på att Stora Monster kanske bara låtsas vara sjuk och har ritat på sina prickar själv i och med att de försvinner så snabbt. Kanske vill han bara bli lite ompysslad? Hade inte tänkt på det själv tidigare. Det är sånt som gör det så roligt att prata om böcker för man ser ju och tolkar olika.

Typ av bok: bilderbok
Finns boken att låna?

 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails