lördag 5 februari 2011

Böljelek

Författare: Johanna Limme och Martin Palmqvist
Förlag: Kabusa
År: 2010
Sidor: 248
Serie: Kyrkoherde Simon Eldfeldts första fall
Författarnas hemsida

Boken utspelar sig i Karlshamn år 1897. Ett antal märkliga dödsfall har inträffat där liken har haft talet 13 skrivet i pannan. Samtidigt förbereder sig staden för konungens besök och dödsfallen måste vara uppklarade innan dess.

+
  • Jag läste boken enkom för att den utspelar sig i Karlshamn, som är min födelsestad. Det var kul att känna igen gatnamn och platser, även om en hel del har förändrats på hundra år. Författarna verkar ha gjort en ordentlig research. Gillar även att lite av Karlshamns historia har smygits in på ett naturligt sätt.
  • Gillar omslaget! Snyggt.
  • Korta kapitel gjorde den förhållandevis snabbläst.
-
  • Lite väl sävlig historia för min smak. Det hände inte så mycket och dessutom kom nästan hela lösningen på sista sidan, vilket kändes lite i sista stund och nästan tillgjort. Jag hade nog behövt lite mer utspridd action.
  • Jag har läst väldigt få vuxendeckare, men det känns lite kliché att deckarhjälten alltid ska vara en korpulent man i övre medelåldern som sitter och grubblar över sitt liv om nätterna samtidigt som han dricker lite för mycket alkohol.
  • Det var lite väl många inblandade i fallet. Kyrkoherde Eldfeldt, stadsfiskal Kant och reservkonstapeln Jönsson körde alla lite sin egna utredning och jag blandade ibland ihop vem som gjorde vad och vem som var vem.
  • Sidohistorien om den norska kvinnan (för att inte avslöja för mycket) förvirrade mig mest. Kunde helt klart strykas eller gjort större och mer betydelsefull. Nu var det mest en pausfågel till huvudhistorien, vilket knappast behövdes och ev. till för att öka spänningen kring Oscar IIs besök.

Sammanfattningsvis var det nog inte riktigt min typ av bok. Den räddades en hel del av att den utspelar sig i just Karlshamn. Jag kommer nog inte att läsa några fler av Eldfeldts fall, men för den som gillar historiska romaner med en ganska lugn deckarhistoria så passar den nog perfekt.


Läs början på boken genom Smakprov.

En ganska märklig trailer för boken. Eller trailern i sig är ganska bra, men musiken passar liksom alls inte till.



Typ av bok: Hc


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Dagens bok
Deckarhuset
Tankar från en samlares hjärna

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails