fredag 11 februari 2011

Mästaren och Margarita

Författare: Michail Bulgakov
Originalspråk: ryska
Översättare: Lars Erik Blomqvist
Förlag: AWE/GEBERS
År: 1975 (mitt ex)
Sidor: 368

Då var långköraren i vår bokcirkel tillslut färdigläst och -diskuterad. I och med att den är ganska tjock och inte den mest lättlästa delade vi upp boken på två träffar. Passade ju bra i och med att boken består av två delar.

Vad handlar då denna bok om? Vi enades om att den är rätt lik en feberdröm: ett märkligt sällskap kommer till Moskva och vänder upp och ner på livet för en rad personer som bor där.

Baksidetexten ramar in historien ganska väl:
"En vacker vårkväll kommer en främling till Moskva. I sitt sällskap har han bland andra en underlig schackrutig figur men jockeymössa, en naken blodtörstig kvinna och en jättelik sotsvart katt som röker cigarr och är mästerskytt på pistol. Genast börjar de mest oförklarliga och katastrofala saker hända. Folk försvinner eller blir som förbytta och hela staden tycks förtrollad. Men mitt i denna häxkittel finns också den egendomliga man som kallas Mästaren och som till sist förenas med sin älskade Margarita."

Lite för långdragen för min del. Jag är dock småkär i katten även om jag nog hade gillat en förkortad version bättre. Ska man få ut mer av romanen bör man nog vara mer insatt i kulturlivet i Moskva under 30-talet.

Bokcirkelbetyg: S3 P4 E4 R4 = 3,75
Typ av bok: Hce

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails