fredag 11 februari 2011

Krokodilen och Giraffen - vilket kärlekspar!


Författare och illustratör: Daniela Kulot
Originalspråk: tyska
Översättare: Monica Stein
År: 2006
Sidor: 32
Serie: tredje boken om Krokodilen och Giraffen





Giraffen och Krokodilen spanar in varandra.
Krokodilen och Giraffen är ett kärlekspar, fast de ser så olika ut och är så olika stora. En dag åker de till giraffstaden och krokodilstaden, men vart de än kommer så tittar invånarna konstigt på dem.  

Detta är en favorit som jag för några år sedan använde i ett förskoleprojekt. Nu har jag dragit fram figurerna och berättarkorten igen och arbetar med den i årets förskoleklass. Jag älskar bilderna och det är en bra historia, men ska jag analysera den lite närmare tycker jag att det är synd att det ofta är så i böcker att den mobbades enda möjlighet att bli accepterad är om han/hon gör något fenomenalt och typ räddar världen.

De andra två bilderböckerna handlar om hur de blir kära i varandra och när de ska flytta ihop.

Typ av bok: bilderbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails